W tradycyjnej gazecie do przeczytania artykułu może zachęcić zdjęcie, reputacja autora czy wyciągnięty z tekstu wyimek. Tymczasem internauta podejmuje decyzję o przejściu na jakąś stronę na podstawie ledwie kilku słów tworzących link do niej. Rola redaktorów jest znacznie większa, niż kiedykolwiek wcześniej
Będziesz mieć szczęście, jak przynajmniej ją przelecą wzrokiem
Internauci widzieli już tysiące nudnych stron i nie będą się wgryzali w Twoją, jeżeli coś nie przykuje od razu ich uwagi. Dlatego cel i wartość witryny muszą być widoczne już na pierwszy rzut oka. Reszta internetu jest odległa tylko o jeden klik…
Dlaczego ktoś miałby tracić swój cenny czas na nauczenie się Twoich konwencji czy koncepcji struktury strony? Najlepiej używać powszechnych konwencji i nie próbować żadnych sztuczek.
Warto przy tym zauważyć, że konwencje mogą być różne w różnych krajach. Amerykanie preferują strony „surowe” z niebieskimi, podkreślonymi linkami, podczas gdy Europejczycy wolą bardziej wysmakowane graficznie witryny z linkami bez brzydkich podkreśleń, za to wyróżnionymi stosownym, nikoniecznie niebieskim kolorem.
Internauci szukają treści i zrobią wiele, żeby do niej dotrzeć pomimo bzdurnych nawigacji i niedziałających linków. Google ratuje wiele źle zaprojektowanych serwisów.
Internauci nie będą klikać w linki żeby sprawdzić, co miałeś na myśli używając żartobliwej alegorii. Przekaz nie powinien być drętwy, ale musi być maksymalnie czytelny, nawet za cenę bycia nudnym.
Zły pomysł: Kieszeń Twojego kolegi
Dobry pomysł: Sprawdź zarobki w Twoim zawodzie
Unikaj naturalnej ciągoty do używania profesjonalnego lub korporacyjnego slangu albo co gorsza mało znanych skrótów.
Zły pomysł: Prognoza 3D5-7
Dobry pomysł: Pogoda na weekend
Przykład z życia: w redakcjach gazet słowo „kolumna” oznacza całą stronę tekstu. W potocznym rozumieniu jest to tylko jedna szpalta.
Klasyczny konflikt przy opisywaniu linku do strony z bezpiecznym logowaniem:
Informatyk chce napisać: Autentykacja przez SSL
Marketingowiec chce napisać: Najbezpieczniejsze konto
Grafik zaprojektował: Fajne konciacho
Powinno być: Bezpieczne logowanie
Nikt nie czyta tu długich lub barokowych wynurzeń.
Zły pomysł: Najdokładniejszy na chwilę obecną raport na temat różnicy w poziomach wynagrodzeń wywodzących się aksjologicznie z kulturowo uwarunkowanych różnic płciowych
Dobry pomysł: Dyskryminacja płciowa: raport o płacach
Nie da się wyróżnić zbyt wielu rzeczy. Nadużywnie wytłuszczeń, kolorów czy wielkich liter tylko zaśmieca stronę, a co gorsza powoduje, że użytkownicy traktują twoje teksty jako reklamę. A internauci potrafią podświadomie wycinać reklamę ze strony.
Teksty na stronie można za to bezpiecznie wyróżniać przeznaczając na nie większą powierzchnię lub bardziej prominentne miejsce.
Zły pomysł:
Dobry pomysł:
+ więcej o samochodach
Internauci często czują sie zagubieni w gąszczu stron i informacji, przez co łatwo mogą skusić się na Twoje wskazówki. Zwalniasz ich w końcu z podejmowania trudnych decyzji „gdzie teraz kliknąć”.
Zły pomysł: Dalszy ciąg artykułu »
Dobry pomysł: Czytaj więcej »
Często nie da się krótko i zrozumiale wyjaśnić dokąd prowadzi link czy co oznacza pole w formularzu. Łatwo jednak podsunąć użytkownikowi odpowiedź podając przykłady.
Zły pomysł: Wpisz przymiotniki określające pożądane wersje lub opcje samochodu
Dobry pomysł: Podaj szczegóły (czerwony, ABS, skórzana tapicerka)
Pisząc tytuły czy zajawki staraj się używać słowa „darmowy” gdzie tylko ma sens. Używaj też nazwisk i zdjęć twarzy, choćby nieznanych szerzej osób.
Zły pomysł: Makler giełdowy aresztowany pod zarzutem manipulowania kursem opcji na skoncentrowany sok pomarańczowy
Dobry pomysł: Jerzy Balouba aresztowany
Zdziwisz się, jak użytkowników przyciągają historie innych ludzi i jak bardzo będą ciekawi, kto to jest, do diabła, ten Jerzy Balouba.
To nie jest skomplikowane! Znajdź kogoś, kto nie zna dobrze Twojej strony i obserwuj, jak próbuje coś na niej znaleźć. Spytaj się go, jak rozumie poszczególne napisy na stronie, a nieźle się zdziwisz.
Nikt nie będzie szukał linków „na chybił-trafił”.
Dwa główne standardy, to połączenie wytłuszczenia z jaskrawym kolorem oraz stałe podkreślenie. Ta druga metoda jest wyraźniejsza, ale utrudnia czytanie i wygląda nieelegancko. Niektóre znaki specjalne czy narodowe po podkreśleniu mogą być w ogóle nieczytelne.
Zły pomysł: Opisujemy też nowy model Toyoty
Dobry pomysł: Opisujemy też nowy model Toyoty
Zły pomysł: Aby zobaczyć nasze najlepsze oferty kliknij tutaj
Dobry pomysł: Zobacz nasze najlepsze oferty
Najlepiej dodać do linku ikonę lub nazwę formatu i wielkość pliku.
Zły pomysł: Raport roczny
Dobry pomysł: Raport roczny (PDF, 1,3MB)
Zły pomysł: *Koszule *Spodnie *Skarpety~ +więcej
Dobry pomysł: *Koszule *Spodnie *Skarpety~ +więcej kategorii odzieży